Flink geschilderd

Flink geschilderd

Uitgangspunt is een creatief en onderzoekend leerproces waarin leerlingen zich beeldende vaardigheden eigen maken, reflecteren op hun woonomgeving en eigen inspiratie uitwerken.
Zo komt ieder kind tot een persoonlijk schilderij dat uiteindelijk tentoongesteld wordt in  school.

De kinderen werken in de voetsporen van schilders die naar ‘de natuur’ en buiten in het  landschap werkten. De ervaring van schoonheid en een persoonlijke visie op het landschap staan in de traditie van deze landschapsschilders. De leerlingen herkennen de plekken die in de omgeving van Wageningen geschilderd zijn.
De kinderen leren tekentechnieken over licht en donker, het maken van vormen en  dieptewerking. In een tekenles buiten passen ze deze vaardigheden toe. Vervolgens  oefenen ze het mengen van kleuren en het omgaan met kwasten, penselen en verf. In de laatste twee lessen werken de kinderen een Wagenings landschap naar eigen idee op een schildersdoek uit.

Dit project is goed inpasbaar in het ipc-thema ‘Zo zien zij de wereld’
In overleg is het project goed uit te voeren in het speciaal onderwijs.

Competentie: creërend vermogen


Docent:  Jan Meijering
Discipline:  Beeldend
Locatie:  School
Tijd/duur:  5 lessen van 1,5 uur