Typograffiti

Typograffiti

De Romeinen schreven al in hun eigen muren en op monumenten. Vandaag de dag is graffiti de beeldtaal op straat. Goed in beeld verstaat de kunst van graffiti en neemt de deelnemers tijdens interactieve workshops mee in de wereld van tags (handtekeningen) en pieces (grote typografische afbeeldingen).

Leerlingen ontdekken (zien, horen en ervaren) de geschiedenis van graffiti en het gebruik van typografie in de kunst (oriënteren). Zij worden meegenomen in het ontwerp proces en leren een concept ontwikkelen, creatief met letters om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken (onderzoek).

Het uitgewerkte ontwerp wordt tot een presentabel geheel gemaakt door kleuren en elementen toe te voegen. Men ervaart (evalueren) hoe tekst, vorm en kleur elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen.

Voor de eindpresentatie worden de uitgewerkte ontwerpen gedigitaliseerd en in een PDF document verwerkt. De PDF wordt via een beamer als doorlopende slideshow gepresenteerd (uitvoeren).

In een eventueel vervolg kunnen de ontwerpen met kwast en spuitbus worden gereproduceerd. Er wordt geleerd te werken met verf, spuitbus, sjablonen etc.

Doelstelling

  • Leerlingen maken kennis met de geschiedenis van graffiti.
  • Leerlingen ontdekken de wereld van Tags (handtekeningen) en Pieces (grote typografische afbeeldingen).
  • Leerlingen ontdekken de creatieve mogelijkheden van een letter.
  • Leerlingen leren een concept te ontwikkelen, in schets op te zetten en als ontwerp uit te werken.
  • Leerlingen leren een ontwerp uit te voeren.
    .

Doelgroep

De gebruikte combinatie van ontwerpen, typograferen, illustreren en werktekenen biedt een grote variatie aan vaardigheden. Daardoor kunnen de lessen en workshops aangepast worden aan verschillende niveaus, van bovenbouw basisonderwijs tot studenten in het HBO.

Docent

Edwin de Jonge